Symbionts
installation
artificial leather, fabric
150 x 100 cm
2023
The installation contains four main figures and 17 other smaller creature-like pieces lying or standing on an island-shaped surface. Their forms are reminiscent of animals, however, they are invented. Inspired by Donna Haraway’s story “Children of Compost” (“Staying with the Trouble”, 2016), the SYMBIONTS population consists of fictional organisms that have emerged from an alternative multispecies evolution. The different beings live in a symbiotic and collaborative relationship with each other.The SYMBIONTS offer the opportunity to think about the concept of coexistence and its role in the evolution and survival of species. The fictional organisms provide a thought-provoking example of how different species can work together in a mutually beneficial way. Through a fictional story, we can experiment and explore new strategies for thinking about the future. How can we unlearn the anthropocentric view? What can we learn from non-humans? How can we create new connections between all living creatures on earth?
This work was produced in the context of a first year’s lecture held by Barbara Putz-Plecko and Ricarda Denzer.
Symbionts
Installation
Kunstleder, Stoff
150 x 100 cm
2023
Die Installation beinhaltet vier Hauptfiguren und 17 kleinere, wesenhafte Stücke, die auf einer inselförmigen Fläche liegen oder stehen. Ihre Formen erinnern an Tiere, sind aber frei erfunden.
Inspiriert von Donna Haraways Erzählung „Children of Compost“ („Staying with the Trouble“, 2016), besteht die SYMBIONTS Bevölkerung aus fiktiven Organismen, die aus einer alternativen Multispezien Evolution entstanden ist. Die unterschiedlichen Wesen leben in einem symbiotischen und kollaborativen Verhältnis zueinander. Die SYMBIONTS bieten die Gelegenheit, über das Konzept der Koexistenz und ihre Rolle bei der Evolution und dem Überleben der Arten nachzudenken. Die fiktiven Organismen liefern ein anregendes Beispiel dafür, wie verschiedene Arten auf eine für alle Seiten vorteilhafte Weise zusammenarbeiten können. Durch eine fiktive Geschichte können wir experimentieren und neue Strategien für das Denken in der Zukunft erkunden. Wie können wir die anthropozentrische Sichtweise verlernen? Was können wir vom Nicht-Menschen lernen? Wie können wir neue Verbindungen zwischen allen Lebewesen auf der Erde schaffen?
Diese Arbeit entstand im Rahmen einer Erstjahres-Lehrveranstaltung von Barbara Putz-Plecko und Ricarda Denzer.
Erika Farina has lived and worked in Vienna since 2009. She is a trained tailor, freelance artist and studies art and communicative practice (kkp) and design, material culture and experimental practice (dex) at the University of Applied Arts. In her current work, she explores future theories and speculative narratives to translate them into material.
Erika Farina lebt und arbeitet seit 2009 in Wien. Sie ist gelernte Kleidermacherin, freischaffende Künstlerin und studiert Kunst und kommunikative Praxis (kkp) und Design, materielle Kultur und experimentelle Praxis (dex) an der Universität für angewandte Kunst. In ihrer aktuellen Arbeit beschäftigt sie sich mit Zukunftstheorien und spekulativen Erzählungen und setzt diese in Material um.





