Bodies Cosmic Constellations
screen print on cotton textile, metal construction, pedestal
1,40 x 1,67 x 20 cm
2023
The starting point for my artistic project was engagement with images as such and the question of how one might reflect on the images of our present day. In this process, the present is conceived of as something that already lies in the past. It is viewed at a distance—which would represent the apocalyptic, also perhaps revolutionary aspect of artistic engagement.
I create the vast majority of my drawings after source material found on the Internet. Social media, stock photography, and also pornography are interesting starting points for me as reflections of societal desires, dreams, and appetites. To my mind, they represent the yearnings and myths of our era. My approach to drawing is fragmentary and collage-like. Lines, dots, and various other marks combine to suggest objects. I often work in pen and ink— a mode of drawing that I have transferred here to the reproducible medium of the screenprint. In doing so, I have placed a stronger focus on the aspects of collage and repetition. To me, these textile prints constitute their own cosmos that references the above mentioned elements (present and past, images representative of desires and yearnings). Whether this cosmos is representational or abstract—and which parts of it are visible or remain invisible—are questions that I consider open. In a formal sense, this finds expression in the figures’ unfilled outlines and fragmentary character.
This Bachelor-thesis-work was produced in the context of a seminar held by Walter Lunzer.
Körper Kosmische Konstellationen
Siebdruck auf Baumwollstoff, Stahlgestell, Podest
1,40 x 1,67 x 20 cm
2023
Ausgangspunkt meiner künstlerischen Arbeit ist die Auseinandersetzung mit Bildern und der Frage, wie sich gegenwärtige Bilder künstlerisch reflektieren lassen. Die Gegenwart wird in diesem Prozess als etwas verstanden, das bereits vergangen ist. Sie wird mit Distanz betrachtet – das wäre der apokalyptische oder auch revolutionäre Moment der künstlerischen Auseinandersetzung.
Ich zeichne in den meisten Fällen nach Vorlage aus dem Internet. Social Media, Stockfotografie oder auch Pornografie sind dabei für mich interessante Ausgangspunkte, da sie gesellschaftliche Wünsche, Träume und Begehren reflektieren. Sie stehen für mich für die Sehnsüchte und Mythen unserer Zeit. Meine Zeichenweise ist fragmentarisch und collagenhaft. Dinge werden angedeutet, Linien, Spuren und Punkte entstehen.
Diese Bachelorarbeit entstand in einem Seminar geleitet von Walter Lunzer.
Sarah Sharafi is a visual artist. She studied art history at the Free University in Berlin, photography and media art at the University of Applied Sciences in Bielefeld, and site-specific art at the University of Applied Arts in Vienna. In her drawings, she reflects upon representation of bodies and desire in contemporary visual culture. She has shown her work within group shows at Krinzinger Projekte in Vienna, Projektraum Bethanien in Berlin, World Heritage Zollverein in Essen and Mumok Museum moderner Kunst Vienna.
Sarah Sharafi ist eine bildende Künstlerin. Sie hat Kunstgeschichte an der Freien Universität in Berlin studiert, Fotografie und Medien an der FH Bielefeld sowie Ortsbezogene Kunst an der Universität für angewandte Kunst in Wien. In ihren Zeichnungen reflektiert sie die Repräsentation von Körpern und das Begehren unserer gegenwärtigen visuellen Kultur. Ihre Arbeiten wurden in Gruppenausstellungen gezeigt, wie den Krinzinger Projekten in Wien, dem Projektraum Bethanien in Berlin, der Zeche-Zollverein in Essen und dem Mumok – Museum moderner Kunst in Wien.
